5 Haziran 2008 Perşembe

Kadın : Aile içi şiddet

Kadın: Aile içi şiddet




Bilgi Üniversitesi , Kuştepe ve Silahtarağa Kampüslerindeki öğrencilerin kadına şiddet, kadın hakları ve şiddete maruz kaldıklarında hangi birimlere başvurulabileceklerini ne denli bildiklerini ölçmek üzere bir anket hazırlayarak projemize başladık.



Anket;





Aile İçi Şiddet ve Rehabilitasyon





Lütfen aşağıdaki her bir soruyu cevaplayınız. Yapılan bu anketin amacı; öğrencilerin kadın hakları konusunda ne kadar bilgi sahibi olduklarını ya da çevrelerinde şiddete maruz kalan kadınlarla karşılaştıklarında nerelere başvuracaklarını bilip bilmediklerine yönelik araştırılan bir saha çalışmasıdır.



1. Yaşınız:

2. Cinsiyetiniz:

Erkek ( ) Kadın ( )

3. Mesleğiniz:

4. Medeni Durumunuz:

Bekar ( ) Evli ( ) Eşini Kaybetmiş ( ) Boşanmış ( )

5. Çocuğunuz var mı?

6. Çocuğunuz varsa yaşları nedir?

7. Ailenizle mi yaşıyorsunuz yoksa tek mi kalıyorsunuz?

8. Aile içinde herhangi bir şiddete maruz kaldınız mı?

9. Herhangi bir şiddet karşısında bu durumu herhangi bir yakınınızla paylaşır mıydınız, yoksa gizlemeyi mi tercih ederdiniz?

10. Herhangi bir şiddete maruz kalsaydınız, çevrenizin duyması sizde nasıl bir his uyandırırdı?

11. Size yakın ya da karşı komşunuzun; aile fertlerinden herhangi birisi tarafından şiddet mağduru olduğunu öğrendiğinizde neler yaparsınız?

A ) Ne yapacağımı bilemem.

B ) Hiç duymamış ve bilmiyormuş gibi yapardım.

C ) Aile içi şiddeti durdurmak için ilgili mercilere bildirirdim.

D ) Aile içi şiddeti önlemek için şiddeti uygulayan kişiyle konuşurdum.

E ) Diğeri………………………………..

12. Sokakta ya da herhangi bir dış çevrede bir bayanın şiddete maruz kaldığını gördüğünüzde vereceğiniz tepki ne olurdu?

A ) Ne yapacağımı bilemem, olduğum yerde donakalırdım.

B ) Görmezden gelir ve yoluma devam ederdim.

C ) Şiddeti önleyebilmek için ilgili mercilere bildirirdim.

D ) Şiddeti önlemek için şiddeti uygulayan kişiye direk müdahale ederdim.

E ) Diğeri………………………………..

13. Sizce şiddeti uygulayan kişi suçlu mudur?

Evet ( ) Hayır ( ) Bilemiyorum ( )

14. Cevabınız evet ise lütfen nedenini belirtiniz: …………………………………

15. Aile içinde şiddete maruz kaldığınız durumda size şiddeti uygulayan kim olursa olsun cezalandırılması için savcılığa başvurur muydunuz?

Evet ( ) Hayır ( ) Bilemiyorum ( )

16. Cevabınız hayır ise lütfen nedenini belirtiniz: ……………………………….

17. Çocukluğunuzda herhangi bir şiddete maruz kaldınız mı?

Evet ( ) Hayır ( ) Bilemiyorum ( ) Emin Değilim ( )

18. Ailenizden herhangi biri şiddete maruz kaldı mı?

Evet ( ) Hayır ( ) Bilemiyorum ( )

19. Sizce çocukken şiddete maruz kalan kişinin ileriki yaşantısında da bu yaşadığı deneyimin etkisi devam eder mi?

Evet ( ) Hayır ( ) Bilemiyorum ( )

20. Bir ailede aile fertlerinden biri şiddete maruz kalıyorsa aşağıdakilerin hangisinin yapılması en uygundur?

A ) Sosyal hizmetler kurumuna bildirilmesi.

B ) Aile içinde şiddetin daha da artmaması için hiçbir şey yapılmamalı.

C ) Şiddeti uygulayan kişi için evden bir süreliğine alınıp, tedavisi için rehabilitasyon merkezine götürülmesi ve sonradan yeniden ailesine getirilmesi gerekir.

D ) Bilmiyorum, herhangi bir şey söyleyemeyeceğim.

E ) Diğer: ………………………………………………..

21. Kadınlara yönelik aile içi şiddeti nasıl tanımlarsınız?

A ) İnsan haklarının ve özgürlüklerin ihlalidir.

B ) Toplumda ki herhangi bir diğer sorun gibi bunu da sıradan bir sorun olarak, doğal bir süreç sayarım.

C ) Kadınlarla erkekler arasında eşit olmayan güç ilişkileri sonucunda çıkan durum.

D ) Bilmiyorum

E ) Diğer: ………………………………………………..

22. Kadının insan hakları kavramı Birleşmiş Milletler insan hakları belgelerine ne zaman girmiştir?

A ) 2000

B ) 1900

C ) 1993

D ) 2004

E ) Bilemiyorum.

23. Türkiye’de kadına yönelik şiddet konusu ne zamandan beri gündeme girmiştir?

A ) Bu konuyla ilgili bir fikrim yok.

B ) Her zaman gündemdeydi zaten.

C ) Halen gündem de olduğunu söylemek zor.

D ) 1980’ler itibariyle yaygınlaşmıştır.

E ) Bilemiyorum.

24. Kadının statüsü Genel Müdürlüğü’nü ( KSGM ) hiç duydunuz mu?

Evet ( ) Hayır ( ) Kararsızım ( )

25. Kadına yönelik her türlü şiddetin ortadan kaldırılması için neler yapılabilir ?

A ) Toplumsal farkındalık yaratmak ve zihinsel dönüşüm sağlamak.

B ) Kadının sosyo- ekonomik konumunun güçlendirilmesine yönelik düzenlemeler yapmak.

C ) Koruyucu hizmetlerin düzenlenmesi ve uygulanmasını sağlamak.

D ) Şiddet gören kadına, çocuğa ve şiddet failine yönelik tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerini düzenlemek ve uygulanmasını sağlamak.

E ) Hepsi.

26. Aşağıda ki sivil toplum kuruluşlarından hangilerini duydunuz?

Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı……………………………………

Anne Çocuk Eğitim Vakfı ( AÇEV )……………………………….

Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı……………………………..

Kadının İnsan Hakları Projesi……………………………………..

Aileyi Koruma ve Destekleme Derneği…………………………..

27. Sizce “Kadın Sığınakları” neden gerekli? ……………………………………….

28. Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı ya da diğer Kadın haklarını koruyan sivil toplum örgütleri sizce aşağıdakilerden hangisi ya da hangilerini yapmaktadırlar?

Sığınaklar açmakta ya da açılması için çabalamaktadırlar……………………………

Atölye çalışmaları yapmaktalar……………………………………………………………

Danışma Merkezleri ile ilgili çalışmaları yürütmekteler………………………………..

Kadınları şiddete karşı ne gibi önlemler almaları konusunda bilinçlendirme çalışmaları yapmaktalar…………………………………………………………………………………….







Anketimiz, konu hakkında yeterli bilginin öğrencilerimizde oluşmadığını gösterdi .Bunun üzerine bir handbook hazırladık ve dağıtımını gerçekleştirdik.



KADIN HAKLARI BİLGİLENDİRME REHBERİ (Handbook'un tamamını blogda yayımlayamadığımız için özür dileriz.)





Handbookta yer alan başlıklarımız:



1. AMAÇ

2. KADIN HAKLARI

3. ŞİDDET NEDİR?

4. ŞİDDET ÖRNEKLERİ

5. ŞİDDETE MARUZ KALINDIĞINDA YAPILMASI GEREKENLER

6. HUKİKİ DESTEK

A. Alınabilecek Tedbirler

B. Tedbirlerin Özellikleri

C. Dilekçe Örneği

7. ACİL YARDIM HATTI VE ADRESLER

8. DESTEK VEREN BİRİMLER

A. HUKİKİ DESTEK SUNAN BİRİMLER

B. PSİKOLOJİK DESTEK SUNAN BİRİMLER

9. SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ ADRESLERİ






Bu handbook ile öğrencilerimizi bilgilendirmeye çalıştık.Ancak yaptığımız araştırmalar gösteriyorki; okulumuzda bir kadın birimine ihtiyaç duyulmaktadır.Yüksek eğitim gören bizler bu konu hakkında daha bilinçli olmalıyız ki , yeterli olanağı olmayan toplum kesimlerine yardım edebilelim, toplumsal bilinci ve dayanışmayı oluşturalım.





Zeynep Akıncı-Ayşe Nur Çam-Begüm Durdurak-Pınar Tavukçu












Hiç yorum yok: